تمامی مقالات

راهنمای خرید موبایل اصلی و تقلبی

راهنمای خرید موبایل اصلی و تقلبی

راهنمای خرید موبایل اصلی و تقلبی

موبایل اصلی و تقلبی بسیاری از خریداران موبایل و دستگاه‌های هوشمند، با گوشی‌هایی که با قیمتی به مراتب پایین‌تر از قیمت اصلی به فروش می‌رسند مواجه شده‌اند به عنوان مثال در بازار، گوشی‌های پرچم‌داری مثل گلکسی S7 و آیفون‌ 6S اپل حتی با قیمت 300 هزار تومان هم در بازار وجود دارد اما درباره این که چگونه یک گوشی که حتی قیمتی بیش از دو میلیون دارد، با قیمت 200 تا 300 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود، تنها یک توجیه وجود دارد و آن وجود گوشی‌های تقلبی است.

گوشی‌های تقلبی موبایل اصلی و تقلبی آن‌ها با عنوان فیک یاد می‌شود، آنهایی هستند که اگرچه ظاهرشان تفاوتی با گوشی اصلی ندارد اما از نظر قطعات داخلی تماما از لوازم بی کیفیت و فاقد قدرت و سرعت لازم ساخته شده‌اند.

اکنون در بازار گوشی‌های موبایل که گفته می‌شود بیش از 70 درصد گوشی‌های هوشمند آن قاچاق هستند بی شک شناخت گوشی‌های اصل از غیر اصل اهمیت ویژه‌ای دارد. در موارد متعددی ممکن است فروشنده بدون هیچ توضیح یک گوشی تقلبی با کیفیت پایین را با قیمت‌های اصلی در اختیار خریداران قرار دهد. اما برای تشخیص گوشی‌های اصل از تقلبی چندین راهکار وجود دارد که زمان خرید لازم است مورد توجه قرار گیرند.

از صحت و سلامت جعبه دستگاه مطمئن شوید

موبایل اصلی و تقلبی  اصولا از بسته‌بندی بی‌کیفیت برخوردار هستند. البته امکان دارد فرد فروشنده، بسته‌بندی کالای اصل را باز کرده باشد و تلفن همراه فیک یا تقلبی را جایگزین کند. به همین علت، مطمئن شوید که جعبه دستگاه، باز نشده و برچسب‌های آن مخدوش نشده باشند.

موبایل اصلی و تقلبی کد IMEI را بررسی کنید

کد IMEI که مخفف International Mobile Equipment Identity (به معنای شناسه بین‌المللی تجهیزات موبایل) است به خریدار و فروشنده کمک می‌کند از اصالت کالا مطمئن شوند. اصولا هر گوشی موبایلی دارای کد IMEI مختص به خود است که شامل عبارتی چند رقمی می‌شود. عمده کاربرد این کد برای تشخیص اصالت کالاست که کاربران ایرانی باید گوشی‌‌های هوشمند جدید خود را پس از خرید در سامانه همتا ثبت کنند.

استعلام اصالت گوشی از سامانه همتا موبایل اصلی و تقلبی 

شما می‌توانید از سامانه همتا نیز استفاده کنید. به این صورت که کد #7777* را در اپلیکیشن برقراری تماس وارد کرده و از گزینه‌های به نمایش درآمده، گزینه استعلام اصالت را انتخاب کنید.

پس از انتخاب این گزینه، وارد کردن کد IMEI از شما خواسته خواهد شد. کد را وارد کرده و گزینه تایید را انتخاب کنید. سامانه همتا با ارسال پیامکی به شما اطلاعات مفیدی را از گوشی ارائه خواهد داد. درواقع اگر محصول مدنظر به‌صورت رسمی به کشور وارد شده باشد نام و مدل دستگاه به همراه نام شرکت وارد کننده به نمایش در خواهد آمد. همچنین فعال یا غیرفعال شدن گوشی با استفاده از سیم کارت ذکر خواهد شد.

استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها برای تست اصل بودن گوشی

از آنجایی که موبایل اصلی و تقلبی  فقط ظاهری شبیه به گوشی‌های اصلی دارند، یکی از بهترین راه‌های تشخیص، تست سخت افزار به کمک برخی نرم افزار‌ها مثل Cpu Z و Antutu Benchmark است. این نرم افزارها به صورت خودکار سخت افزار شما را تست می‌کنند و مطابق امتیازی که می‌دهند، قدرت دستگاه مشخص می‌شود و با تطابق آن با مرجعی معتبر به سادگی از اصل بودن دستگاه خود اطمینان حاصل کنید.

تشخیص گوشی اصلی از تقلبی از طریق ظاهر گوشی

موبایل اصلی و تقلبی از ظاهر چطور بفهمیم گوشی اصل است ؟ تشخیص گوشی‌های فیک از ظاهر آن، به دلیل شباهت بسیار زیاد با مدل اصلی بسیار سخت است و بهترین گزینه داشتن یک مدل اصل و مقایسه آن است که به دلیل در دسترس نبودن آن هنگام خرید، زیاد نمی‌توان روی آن حساب کرد.

سخت‌افزار گوشی را بررسی کنید

سازنده یک گوشی تقلبی برای به دست آوردن سود بیشتر از سخت‌افزار ارزان‌تری استفاده می‌کند. رایج‌ترین این موارد شامل استفاده از دوربین‌های بی‌کیفیت، حذف NFC یا اجزای حسگر اثر انگشت و حتی استفاده سیستم‌عامل غیر اصل، روی تراشه‌های ارزان‌تر می‌شود. خوشبختانه امروزه دسترسی به اینترنت باعث شده به‌راحتی بتوان برگه مشخصات یک گوشی را در سایت شرکت اصلی یا دیگر سایت‌ها پیدا کرد.

ابتدا مطمئن شوید که تمام اجزای سخت‌افزاری کار می‌کنند. وای‌فای، NFC، بلوتوث، GPS و هر ویژگی دیگر گوشی را خاموش و روشن کنید. حتی شاید لازم باشد به دستگاه یا شبکه دیگری متصل شوید تا از سالم بودن آن ویژگی اطمینان حاصل کنید. می‌توانید برای اطمینان از وجود حسگر اثر انگشت به دنبال گزینه‌های آن در تنظیمات گوشی بگردید.

موبایل اصلی و تقلبی برنامه CPU-Z یا AnTuTu Benchmark را اجرا کنید

تراشه تقلبی یکی از مشکلات گوشی‌‌ های فیک است و به تجربه استفاده شما از گوشی آسیب می‌زند؛ بنابراین قطعا بهتر است که تراشه به کار رفته گوشی را با آنچه در مشخصات دستگاه ذکر شده، مقایسه کنید.

برای این کار، نیازی به باز کردن گوشی ندارید؛ فقط باید برنامه CPU-Z را از فروشگاه گوگل دانلود کنید. CPU-Z خلاصه‌ای از امور محاسباتی و اجزای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دستگاه شما را در اختیارتان قرار می‌دهد که باعث می‌شود بتوانید به‌راحتی تقلبی بودن هریک از اجزا را متوجه شوید.

موبایل اصلی و تقلبی وقتی برنامه نصب شد، می‌توانید با باز کردن آن، جزئیات مربوط به سخت‌افزار CPU و GPU را در صفحه باز شده مشاهده کنید. اگر به این اطلاعات فنی علاقه‌ای ندارید، تب Device نام تراشه دستگاه را در زیر بخش Hardware به شما نشان می‌دهد که می‌توانید به‌سادگی، درستی آن را در برگه مشخصات گوشی بررسی کنید. همچنین مقدار رم و وضوح صفحه نمایش گوشی را نیز در این صفحه مشاهده خواهید کرد که مغایرت آن با مشخصات اصلی نشان از تقلبی بودن گوشی دارد.

یکی دیگر از اپلیکیشن‌های شخص ثالث که می‌توانید جهت تست اصل بودن گوشی از آن استفاده کنید، برنامه AnTuTu Benchmark است که عملکردی مشابه CPU-Z را به شما ارائه می‌دهد. در نهایت این نرم‌افزارها به‌صورت خودکار سخت‌افزار شما را تست می‌کنند و مطابق امتیازی که می‌دهند، قدرت دستگاه مشخص می‌شود و شما نیز با تطابق آن‌ها با مراجع معتبر به آسانی می توانید از اصل بودن دستگاه خود اطمینان حاصل کنید.

روش تشخیص گوشی فیک از اصل با سامانه همتا

یکی از دیگر روش‌های آسان برای تشخیص موبایل اصلی و تقلبی  استفاده از سامانه همتا است. برای استعلام اصالت گوشی از طریق سامانه همتا تنها کافی است:

  • کد #7777* را شماره‌گیری نمایید.
  • از میان گزینه‌ها، گزینه استعلام اصالت را انتخاب نمایید.
  • کد IMEI گوشی را وارد کنید و بر روی گزینه تأیید بزنید.

در صورت اصالت تلفن همراه اطلاعات دستگاه به همراه شرکت واردکننده از طریق ارسال پیامک برایتان ارسال خواهد شد.

روش تشخیص گوشی اصل از فیک با بررسی لوگو شرکت

سازندگان موبایل اصلی و تقلبی  معمولاً از لوگویی شبیه به لوگو گوشی اصلی استفاده می‌کنند؛ مثلاً یکی از شرکت‌های تولیدکننده گوشی سامسونگ محصولات خود را با لوگو Samsong به فروش می‌رساند. پیشنهاد می‌کنیم هنگام خرید گوشی حتماً به لگو و ظاهر موبایل توجه داشته باشید. به طور مثال لوگو اپل در گوشی‌های اصل براق و آینه‌ای است؛ بنابراین اگر متوجه کدری در طراحی لوگو گوشی شدید، به اصل بودن آن شک کنید.

نحوه تشخیص گوشی اصلی از تقلبی با بررسی دوربین گوشی

  موبایل اصلی و تقلبی چک‌کردن دوربین یکی از دیگر روش‌هایی است که از طریق آن می‌توانید اصل یا تقلبی بودن گوشی را تشخیص دهید. همان‌طور که می‌دانید دوربین گوشی‌های آیفون و مدل‌های بالا سامسونگ و شیائومی کیفیت بالایی دارند، اگر دوربین گوشی که خریداری کرده‌اید عیب‌ونقص داشته باشد قطعاً گوشی فیک است.

تشخیص گوشی تقلبی و اصلی با بررسی شادابی رنگ‌ها و کیفیت تصویر

از آن جا که سازندگان گوشی‌های تقلبی برای کاهش هزینه‌های تولید از قطعات بی‌کیفیت استفاده می‌کنند معمولاً کیفیت تصاویر در این گوشی‌ها پایین است. برای تشخیص موبایل اصلی از فیک حتماً شادابی رنگ‌ها و کیفیت تصویر را بررسی کنید. کیفیت تصاویر در مدل‌های اصلی گوشی بسیار بالاست و تولیدکنندگان گوشی‌های تقلبی برای نمایشگر تا این قدر هزینه نمی‌کنند.

تشخیص موبایل اصلی و تقلبی  با بررسی کارت حافظه

دقت داشته باشید که در هیچ یک از مدل‌های گوشی آیفون و برخی از مدل‌های گوشی سامسونگ و شیائومی امکان استفاده از کارت حافظه وجود ندارد؛ بنابراین پیش از خرید مطمئن شوید که آیا گوشی اندرویدی موردنظرتان از کارت حافظه پشتیبانی می‌کند یا خیر. اگر گوشی از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کرد؛ اما هنگام خرید متوجه شدید که گوشی کارت حافظه دارد اطمینان حاصل کنید که گوشی ارائه شده فیک و تقلبی است.

چک‌کردن گارانتی یکی از دیگر روش‌ها تشخیص موبایل اصلی و تقلبی 

داشتن گارانتی معتبر یکی از دیگر روش‌هایی است که از طریق آن می‌توانید گوشی اصلی را از فیک و تقلبی تشخیص دهید. گوشی‌های تقلبی گارانتی ندارند و فروشندگان این مدل از گوشی معمولاً مسئولیتی در قبال آسیب‌دیدن گوشی قبول نمی‌کنند؛ بنابراین هنگام خرید گوشی شرایط گارانتی را از فروشنده بپرسید و در صورت نداشتن گارانتی به اصل بودن آن شک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *