دسته‌بندی نشده

نکات مهم برای بالا بردن عمر باطری موبایل

نحوه صحیح اتصال شارژر به گوشی

یکی از نکات مهمی که باید هنگام متصل کردن شارژر به گوشی مدنظر قرار دهید، توجه به موقعیت قرارگیری سوکت شارژ است. کاربران زیادی هستند که فقط کابل را در دست گرفته و سعی می‌کنند با وارد کردن فشار در نقطه موردنظر قرار دهند، اما این مسئله نتیجه معکوس و خرابی سوکت شارژ را به دنبال خواهد داشت.

هنگامی که شارژر را در دست گرفتید، بهتر است نگاه دقیقی به موقعیت مکانی سوکت شارژ داشته باشید و کابل را به راحتی و بدون وارد کردن فشار به دستگاه متصل کنید؛ این مسئله می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش طول عمر سوکت شارژ گوشی موبایل داشته باشد.

شارژ اولیه گوشی چیست؟

شارژ اولیه گوشی را می‌توان یکی از نخستین عبارت‌هایی دانست که هنگام خرید گوشی هوشمند مطرح می‌شود، اما واقعیت ماجرا چیست؟ در حال حاضر باتری‌های گوشی‌های موبایل از نوع لیتیوم هستند و دیگر هنگام خرید نیازمند شارژ اولیه نیستند؛ در حقیقت این یک باور اشتباه بوده که میان مردم وجود دارد. توجه داشته باشید که باتری گوشی‌های هوشمند زمان تولید، شارژ شده و مورد بررسی قرار خواهند گرفت و یک مرحله دیگر هم در کارخانه موبایل شارژ خواهند شد؛ بنابراین عبارت شارژ اولیه فاقد معنا است. هنگامی که شما گوشی جدیدی را خریداری کردید، خواهید دید که با شارژ اولیه در دسترس شما قرار گرفت؛ این میزان شارژ همان شارژ اولیه‌ای بوده که در مراحل تولید دریافت کرده و نیازی نیست که به محض دریافت، دستگاه را به شارژر متصل کنید. هم اکنون به خوبی با روش صحیح شارژ باتری موبایل نو یا نحوه صحیح شارژ گوشی نو آشنا شده‌اید.


نکات مهم درباره شارژ گوشی موبایل

همانطور که می‌دانید، نکات مهمی پیرامون شارژ گوشی‌های هوشمند وجود دارد و توجه به آن‌ها می‌تواند سلامت دستگاه را به ارمغان آورد. در ادامه مقاله قصد داریم نکات مهمی را پیرامون سوالات و ادعاهای مربوط به شارژ گوشی موبایل ارائه کنیم که می‌تواند قابل توجه باشد.

 گوشی موبایل را نباید یک شبانه روز به شارژر متصل کنید

یکی از سوالاتی که همواره از سوی کاربران گوشی‌های هوشمند مطرح است را می‌توان پیرامون مزایا یا معایب متصل بودن گوشی موبایل به شارژر، آن هم از شب تا صبح عنوان کرد. توجه داشته باشید که متصل بودن یک شبانه روز دستگاه به شارژر، نمی‌تواند خطرآفرین باشد. در حقیقت باتری‌های جدید موجود در گوشی‌های هوشمند به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از جذب انرژی بیشتر از حد نیاز، جلوگیری خواهند کرد، اما بهتر است که دستگاه را مرتب برای چند ساعت یا از شب تا صبح به شارژر متصل نکنید. لازم به ذکر است که برخی مدل‌ها در برابر گرما از خود مقاومت نشان نمی‌دهند و متصل بودن طولانی مدت به شارژر هم می‌تواند موجب ایجاد گرما شود؛ بنابراین بهتر است گوشی موبایل خود را برای طولانی مدت به شارژر متصل نکنید.

برای شارژ مجدد منتظر خالی شدن شارژ باتری نباشید

برخی کاربران مدعی هستند که تا زمان خالی شدن کامل باتری نباید دستگاه را به شارژر متصل کرد، اما این مسئله حقیقت ندارد. متخصصان مدعی هستند که باید شارژ دستگاه را در بازه ۴۰ الی ۸۰ درصد حفظ کنید تا بدین ترتیب امکان شارژ دستگاه برای چند مرتبه وجود داشته باشد و بتوانید از یک چرخه بیشترین استفاده را کنید؛ این کار موجب افزایش عمر باتری و افزایش عملکرد دستگاه خواهد شد.

 هنگام شارژ گوشی از دستگاه استفاده نکنید

توجه داشته باشید که نباید هنگام متصل بودن گوشی موبایل به شارژر از آن استفاده کنید. انجام این کار می‌تواند مشکلات متعددی برای گوشی هوشمند و حتی سلامت جسمی شما ایجاد کند. خبرهای ناگوار زیادی پیرامون منفجر شدن باتری موبایل و نقص عضو کاربران در سراسر جهان به گوش می‌رسد و علت اصلی آن هم استفاده کردن از گوشی هوشمند هنگام متصل بودن به شارژر است. فراموش نکنید که استفاده از شارژرهای باکیفیت و اورجینال هم می‌تواند تاثیر زیادی در پیشگیری از چنین اتفاقاتی داشته باشد، اما در حالت کلی نباید از گوشی هنگام متصل بودن به شارژر استفاده کنید.

 از شارژر مخصوص و اورجینال استفاده کنید

در صورتی که شما بتوانید برای مدت زمان طولانی از شارژر اصلی دستگاه استفاده کنید، قطعا مزایای قابل توجه آن را درک خواهید کرد. استفاده از شارژر اصلی دستگاه مزایای زیادی دارد که یکی از آن‌ها را می‌توان سلامت باتری عنوان کرد. در حقیقت یک شارژر اصلی به ندرت منفجر شده یا موجب ایجاد سر و صدا خواهد شد. البته در نهایت امکان خرابی شارژرهای اصلی به دلیل استفاده نامناسب وجود خواهد داشت و باید سراغ خرید شارژرهای باکیفیت بروید. در صورت خرید شارژرهای شخص ثالث هم باید نکات مهمی را بدانید که در قسمت‌های قبل به برخی از موارد اشاره شد.شارژ گوشی

آیا امکان شارژ سریع گوشی موبایل وجود دارد؟

یکی دیگر از موضوعاتی که برای کاربران گوشی‌های هوشمند باارزش است، شارژ مجدد سریع باتری بوده که انجام آن با روش‌های خاص همراه است. در ادامه شما را با روش‌هایی آشنا خواهیم کرد که می‌توانند تاثیر بسیار زیادی در شارژ سریع گوشی موبایل داشته باشد.

شارژ گوشی

 فعال‌سازی حالت هواپیما (Airplane Mode)

یکی از مهم‌ترین مشکلات پیرامون باتری گوشی هوشمند را می‌توان ضعیف بودن سیگنال توصیف کرد. در حقیقت هر اندازه سیگنال شما بدتر یا ضعیف‌تر شود، باتری موبایل هم به همان اندازه سریع‌ترین خالی خواهد شد. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که سیگنال ضعیف‌تری در اختیار دارید، شارژ باتری گوشی شما هم بسیار سریع تخلیه خواهد شد و در صورتی که منطقه زندگی شما از نظر آنتن‌دهی قوی باشد، قطعا شارژ دستگاه هم دوام بیشتری خواهد داشت.

یکی از روش‌های افزایش سرعت شارژ و کاهش فشار روی باتری را می‌توان استفاده از حالت هواپیما دانست. شما می‌توانید با فعال‌سازی حالت هواپیما، مدت زمان شارژ مجدد دستگاه را تا 25 درصد کاهش دهید. به منظور فعال‌سازی حالت هواپیما می‌توانید نوار اعلان را از بالا به پایین کشیده و روی نماد هواپیما ضربه بزنید. همچنین می‌توانید با ورود به تنظیمات (Settings) و انتخاب گزینه شبکه و اینترنت (Network and Internet)، حالت هواپیما (Airplane Mode) را انتخاب کنید.

 گوشی را خاموش کنید

در صورتی که تصمیم به شارژ مجدد دستگاه دارید، می‌توانید گوشی را خاموش کرده تا بدین ترتیب، مدت زمان شارژ را کاهش دهید. البته خاموش کردن دستگاه هنگام شارژ مجدد می‌تواند معایبی همانند عدم دریافت تماس و پیام‌ها را به دنبال داشته باشد، اما اگر می‌خواهید در مدت زمان اندک، بیشترین میزان شارژ مجدد را تجربه کنید، بهتر است گوشی را هنگام اتصال به شارژر خاموش کنید.

استفاده از پریز برق برای شارژ گوشی

استفاده از پورت USB موجود در کامپیوتر یا اتومبیل می‌تواند تجربه ناخوشایند از شارژ را برای شما رقم بزند. در حالت کلی می‌توان گفت پورت‌های USB غیر از پریز برق، توانایی خروجی 0.5 آمپر را ارائه می‌کنند. معمولا شارژرهای دیواری جریان 1 آمپر را در اختیارتان قرار می‌دهند؛ این موضوع موجب آسیب‌دیدگی باتری یا دستگاه نخواهد شد، اما قطعا با استفاده طولانی مدت می‌تواند ضررهای زیادی را به دستگاه وارد کند.

نکته مهم: فقط از اتومبیل یا لپ تاپ خود برای شارژ کردن گوشی به منظور رفع مشکل استفاده کنید، اما از آن‌ها نباید به عنوان یک شارژر مخصوص برای دریافت شارژ کامل استفاده کرد.

خرید پاوربانک برای شارژ گوشی

در صورتی که به صورت تمام وقت خارج از محل کار یا محیط منزل قرار دارید، خرید یک پاور بانک می‌تواند برای شما نجات‌دهنده باشد. خروجی بسیاری از پاوربانک‌ها با همان ولتاژ پریزهای برق مشابه بوده و می‌تواند سلامت دستگاه را تضمین کند. با این که امکان دارد گوشی شما با یک خروجی دو آمپر به سادگی شارژ شود، اما باید نسبت به سلامت و توانایی کابل USB به منظور تحمل و انتقال انرژی اضافی هم اطمینان حاصل کنید.

 استفاده نکردن از شارژ وایرلس

با این که استفاده از شارژ وایرلس یا شارژ بی سیم می‌تواند گزینه‌ای بسیار عالی و کارآمد باشد، اما نمی‌تواند شارژ سریع و شارژ مجدد را در کوتاه‌ترین زمان به ارمغان آورد. در صورتی که سرعت شارژ برای شما یک اولوبت است، قطعا نباید از شارژ وایرلس استفاده کنید. بر اساس آزمایش‌های انجام شده می‌توان گفت شارژرهای وایرلس می‌توانند در مقایسه با سایر شارژرها تا ۵۰ درصد ضعیف‌تر عمل کنند؛ در حالت کلی می‌توان گفت انتقال شارژ از طریق کابل، کارآمدتر است.

قاب گوشی را جدا کنید

کلیه گوشی‌های هوشمند مجهز به باتری‌های لیتیوم یونی هستند. فرایند تولید این باتری‌ها به گونه‌ای است که باعث می‌شود هر اندازه خنک‌تر باشند، سریع‌تر شارژ خواهند شد و افزایش عمر باتری های لیتیوم پلیمری گوشی را به ارمغان خواهند آورد.

به منظور شارژ بهینه باید دمای باتری میان ۵ الی ۴۵ درجه سانتی گراد باشد؛ بدیهی است که دمای باتری گوشی تا حد زیادی به وسیله دمای محیط اطراف تعیین می‌شود و حذف قاب می‌تواند تاثیر زیادی در برقراری تعادل دما داشته باشد. این امکان وجود دارد که شما تصمیم به قرار دادن گوشی در یخچال داشته باشید، اما نباید این کار را انجام دهید؛ در حقیقت کاهش عملکرد و کارایی در دماهای پایین هم در آزمایش‌های مختلف به اثبات رسیده است.

برخی از قاب‌ها به دلیل ضخامت بالایی که دارند، می‌توانند تاثیر زیادی در افزایش دمای باتری داشته باشند؛ بنابراین بهتر است هنگام متصل کردن گوشی موبابل به شارژر، قاب دستگاه را جدا کنید تا بتوانید گام موثری در کاهش دمای دستگاه بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *